Warzywa to podstawa – Nowa Piramida Żywienia 2016  

Eksperci Instytutu Żywności i Żywienia (IŻŻ) opublikowali nową piramidę żywienia, która znacząco różni się od swojej poprzedniczki z 2009 r. ; począwszy od nowej nazwy – Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej. Zmiany te są wyrazem m.in. zaleceń WHO, których mottem przewodnim jest ograniczenie w diecie soli, cukru i tłuszczów przy jednoczesnym zwiększeniu ilości spożywanego błonnika. Takie zmiany jako pozytywne dla naszego zdrowia potwierdzają wyniki najnowszych badań naukowych, a także rekomendacje uznanych światowych ośrodków eksperckich.
U podstawy piramidy znajduje się aktywność fizyczna, która równocześnie doczekała się swego miejsca w samej nazwie nowej piramidy żywienia. Jak podkreśla prof. Mirosław Jarosz, dyrektor Instytutu Żywności i Żywienia: poza żywieniem, dla naszego zdrowia bardzo ważna jest też codzienna aktywność fizyczna, co najmniej 30-45 minut. Łącznie z dobrze zbilansowaną dietą pozwala ona zapobiec m.in. rozwojowi bardzo niebezpiecznej dla naszego zdrowia nadwagi i otyłości.
Największą zmianą w nowej piramidzie – względem poprzedniej wersji z 2009 r. – jest podkreślenie istotności  warzyw i owoców w zdrowej diecie i ich „awans” na najważniejsze, pierwsze miejsce wśród grup produktów spożywczych zalecanych do spożycia. Wcześniej w podstawie piramidy znajdowały się produkty zbożowe, które teraz zostały przesunięte na drugie miejsce.
Nie ma wytycznych co do tego, po które warzywa najlepiej sięgać. Najistotniejsze jest to, aby pamiętać o właściwych proporcjach:  3/4 powinny stanowić warzywa, a 1/4  owoce. Owoce zawierają fruktozę, czyli cukier, który łatwo się wchłania i nie powinien być nadużywany. Szybko stajemy się po nim głodni, a ci, którzy tonami chłoną jabłka czy gruszki, nie powinni się dziwić, że tyją. Warzywa mają z kolei sporo skrobi i błonnika, dzięki czemu opóźniają wchłanianie prostych węglowodanów, pochodzących nawet z innych posiłków. Poza tym są niskokaloryczne. – wyjaśnia dr Agnieszka Jarosz, dietetyk Instytutu Żywności i Żywienia, która współpracowała przy modyfikacji piramidy. Jak zalecają eksperci – wszystkie warzywa są dobre, bo zawierają różne proporcje witamin i składników odżywczych, ważne, aby urozmaicać naszą dietę w różne warzywa, dzięki czemu dostarczamy organizmowi tego, co potrzebuje. Ostatnie badania wskazują ponad wszelką wątpliwość, że warzywa i owoce powinny być podstawą naszego żywienia. Dostarczają bowiem wielu bezcennych składników (chociażby mineralnych jak potas, magnez, fosfor, żelazo, witamin – m.in. antyoksydacyjnych A, Ci E oraz polifenoli czy błonnika) i w istotny sposób zmniejszają zachorowalność oraz umieralność na choroby układu krążenia, cukrzycę czy nowotwory.
Kolejną ważną zmianą jest wyszczególnienie w piramidzie orzechów oraz umieszczenie w piramidzie ziół, które nie tylko służą jako przyprawy roślinne poprawiające smak potraw, ale także dostarczają wielu prozdrowotnych składników. Ich stosowanie jest też dobrym sposobem na ograniczenie spożycia soli, która jest przez lekarzy nazywana „cichym zabójcą”, współodpowiedzialnym m.in. za sporą część zawałów serca i udarów mózgu.
Eksperci podkreślają, że spożywanie zalecanych w piramidzie różnorodnych produktów spożywczych, w odpowiednich ilościach i proporcjach oraz codzienna aktywność fizyczna są kluczem do zachowania zdrowia i dobrego samopoczucia. Pamiętać jednak należy, że wiele rozpoznań chorobowych wymaga indywidualnych zaleceń żywieniowych (m.in. udar, zawał, miażdżyca, osteoporoza, cukrzyca typu 2).

piramida-zdrowego-zywienia